Jak jsem napsala motivační dopis, díky kterému se moje skóre domluvených pracovní pohovorů dostalo z 0 % na 55 %

Když jsem se přestěhovala do New Yorku, byla jsem doslova jako robot na psaní motivačních dopisů. Oslovila jsem snad každou váženou paní či váženého pána, kteří nabízeli volnou pracovní pozici. Vyjadřovala jsem svůj zájem o pozice, které mě ve skutečnosti nezajímaly ani trochu. Pěla jsem chválu na společnosti, o kterých jsem nikdy dříve neslyšela. A kolik odpovědí jsem dostala? Ani jednu jedinou.

Zhruba po desáté žádosti o místo, která zůstala bez odpovědi, mi začal v hlavě vrtat červ pochybností, a jako bych slyšela mluvit Meryl Streepovou ve filmu Ďábel nosí Pradu:

Vrať se, odkud jsi přišla, ozval se ledově ten hlásek. Na tohle prostě nejsi stavěná. A navíc, vůbec nemáš vkus. Když už jsem byla na dně, pročítala jsem nabídky práce na nástěnce ve Starbucksu a pak jsem se tam zamkla na záchodě a rozbrečela se.

Když se ale ocitnete na samém dně, zjistíte jednu dobrou věc: Všechno je dovoleno. Rozhodla jsem se, že mohu ve svém motivačním dopise vyzkoušet všechny možné (i nemožné) taktiky, třeba vložit fotku Beyoncé nebo předstírat, že jsme byly s HR manažerkou dobré kamarádky. Nakonec, o 103 motivačních dopisů později, jsem vytvořila jeden, který zafungoval.

Do hodiny jsem měla v mailu pozvání na pohovor – a další pak rychle následovala. Brzy jsem dostávala odpovědi na 55 % odeslaných žádostí o místo a diář se mi plnil schůzkami s HR manažery časopisů jako Vogue, InStyle či Rolling Stone. Shrnuto a podtrženo, tento motivační dopis, vytvořený podle staré dobré osnovy zahrnující identifikaci problému, připomenutí jeho palčivosti a následnou nabídku řešení, je opravdu účinným nástrojem.

V následujících odstavcích si můžete přečíst, jak tyto tři kroky, ze kterých se skládá můj tajný recept, fungují.

1. Identifikace problému
55 % HR manažerů nečte motivační dopisy. Proč by také měli, když v nich většina z nás po vzoru jakéhosi moderního Olivera Twista  doslova žebrá o to, aby nám dali práci?

Možná vás to překvapí, ale HR manažer není od toho, aby plnil vaše sny. Všechno dělá pro sebe a svého zaměstnavatele. Zní to možná tvrdě, ale pravdou zkrátka je, že hledá perfektního kandidáta, který by skvěle odváděl svou práci a zaručoval, že dané oddělení či celá společnost bude fungovat lépe a efektivněji. Když mě tedy jedna kamarádka doporučila na volnou pozici v módním časopise, který jsem nábožně hltala již od základky, odolala jsem nutkání chrlit nicneříkající slovní obraty a místo toho jsem na úvod svého motivačního dopisu napsala jedinou větu:

„Jako dlouhodobá přispěvatelka na webech Details.com a Vs.Magazine dobře vím, jaké bláznivé zvraty mohou nastat ve světě módy za pouhý měsíc.“

Tato věta o 21 slovech dala HR manažerovi na srozuměnou hned dvě věci: Chápu, jakému problému čelíte, a mám s tím zkušenosti. A v čem spočívá kouzlo úspěchu? Vycítit, co potřebuje potencionální zaměstnavatel vyřešit – protože v popisu dané pozice v inzerátu o tom není zpravidla ani zmínka.

Když dáváte dohromady svůj motivační dopis, sepište si nejdříve seznam činností, které se od úspěšného kandidáta budou vyžadovat, a zamyslete se nad tím, proč jsou zrovna tyto činnosti pro zaměstnavatele tak důležité. Když budete pátrat dostatečně dlouho a dáte si vše do souvislostí, pravděpodobně přijdete na to, jaký problém je pro danou společnost nejpalčivější.

2. Připomenutí palčivosti problému
Když se vám podařilo identifikovat problém, přichází na řadu poměrně zábavná část.

Ještě žádný HR manažer nikdy neřekl: „Já prostě zbožňuju, když můžu zaměstnancům jen tak vyplácet tisíce dolarů ročně!“, a vy mu proto musíte připomenout, jaký problém jeho společnost tak pálí a jak potřebné by tudíž bylo najít vhodné řešení. Nebojte se trochu přilít olej do ohně, tak jako jsem to já udělala ve druhém odstavci svého motivačního dopisu:

Pokud hledáte někoho, kdo nebude jen dál pokračovat v tvorbě té 75stránkové, SEO optimalizované slideshow, ale byl schopen ji odevzdat už před 5 minutami…

Všimněte si, že jsem nenapsala „Pokud hledáte někoho, kdo umí rychle zpracovat projekty…“. Byla jsem konkrétní a naschvál jsem použila příklad, který upoutá pozornost vystresovaného redaktora webových stránek.

A jestliže jste v daném oboru nebo na podobné pozici ještě nepracovali? Prostě se ptejte. Přesně od toho jsou informační pohovory. Najděte někoho, kdo pracuje v týmu, ve kterém usilujete o práci, nechte ho mluvit a dávejte dobrý pozor, jak vidí hlavní výzvy, kterým v současnosti daná společnost čelí.

Během konverzace instinktivně věříme lidem, kteří napodobují naši řeč těla. Když zasíláte žádost o pracovní místo, tuto výhodu využít nemůžete. Ale můžete použít hned druhou nejlepší taktiku: Zapamatujte si, jakým způsobem mluvil váš protějšek během výše zmíněného informačního pohovoru, a vybrané výrazy či věty použijte ve svém motivačním dopise.

3. Nabídnout řešení
V tuto chvíli už máte HR manažera v hrsti. Teď je čas přijít s kýženým řešením. Nápověda: Jste jím vy!

Zamyslete se nad tím, co právě z vás dělá tu nejpovolanější osobu, která bude schopná problém vyřešit. Já jsem například chtěla, aby HR manažerovi proběhlo v hlavě následující: „Lisa? To je člověk, který se vyzná v našem redakčním systému a navíc vypadá, že umí jít za svým cílem.“

A jak jsem toho dosáhla?

„Vzhledem k tomu, že software TeamSite a já jsme staří dobří známí, budu schopná se ihned pustit do práce – a ať už budu muset chrlit denně tucty postů na blogu anebo přidávat na homepage nejžhavější novinky ze světa módy, se vším mám již zkušenosti. A co je nejdůležitější – nikdy ode mě neuslyšíte větu ‚To není moje práce! ‛.“

4. Sebevědomý závěr
Poté, co jste si dali takovou práci, určitě nezakončíte dopis obligátní formulkou ‚Těším se na Vaši odpověď.‛. Namísto ní zpečeťte svůj úspěch větou, ze které čiší sebedůvěra, kompetentnost a skutečný zájem o danou společnost:

„Velmi rád/a se dozvím víc o tom, jak mohu přispět k řešení potřeb Vaší společnosti.“

Jednoduché, ale účinné.

Samozřejmě to chce nezbytnou dávku kuráže, abyste takovýto motivační dopis odeslali. Chápu to – když jsem napsala svůj první dopis tímto stylem, tlačítko Enter za mě musel nakonec zmáčknout můj přítel.

Ale podívejte se na to z tohoto úhlu: Všichni další uchazeči se budou předhánět v tom, kolik módních a rádoby odborných slov nacpou do jedné věty. Budou přísahat, že jsou pro práci v dané společnosti nadšení a že budou tvrdě pracovat. A vy? Vy jste tohle všechno svým motivačním dopisem již dokázali!

Vy jste totiž jiná liga!

Převzato z webu The Muse

Komentáře

Přidat komentář